Co to właściwie jest ten gender?
W czwartkowe lutowe popołudnie 25.02.2016 r po raz drugi gościem spotkania TOZD w Dzierżoniowskim Ośrodku Kultury była kulturoznawczyni, filozofka i teatrolożka dr Małgorzata Różewicz.
W ostatnim czasie widoczna jest silna nagonka i wiele kontrowersji wokół tak zwanej ideologii gender, która zaczęła być kojarzona nie z nauką, socjologią, czy badaniami dotyczącymi kształtowania się społecznych ról kobiety i mężczyzny, ale często z bliżej niezdefiniowanym tworem, który podstępnie niszczy ciało i duszę człowieka, niszczy społeczeństwo, zniekształca osobowość dzieci, odpowiada za upadek wartości moralnych, rozpad rodziny, pedofilię i inne niezliczone wypaczenia.
Czym naprawdę jest ideologia gender w bardzo energetycznej wypowiedzi odpowiedziała Pani dr Małgorzata Różewicz a w odpowiedzi na moje podziękowanie za wykład napisała:
… również jestem wdzięczna Pani i społeczności TOZD za urocze spotkanie, za interakcje i reakcje na moją gawędę energetyczno-chemiczną o istotnych kwestiach tradycji kulturowo-społecznej, która praktykuje wciąż, mimo XXI wieku, spychanie "kobiecości' na margines życia społecznego - chroniąc centrum władzy i wszelkiego sukcesu jako miejsce dominacji "męskości"...
ZM
Co to jest gender i gender studies ? - tezy wystąpienia dr Małgorzaty Różewicz
W refleksji nad płciowością rozróżnia się współcześnie :
- "sex" - jako płeć biologiczną, która obejmuje sumę anatomicznych cech płciowych, fizjologię i funkcje rozrodcze żeńskie i męskie - nie podlega naturalnym i historycznym zmianom.
- gender - jako płeć kulturową, społeczną, psychiczną i psychologiczną, która obejmuje sumę cech osobowości, zachowań, stereotypów myślenia i ról płciowych rozumianych jako typowo "kobiece" i typowo "męskie" - przyjmowanych przez kobiety i mężczyzn w ramach wychowania i kształcenia, niewynikających bezpośrednio z biologicznych różnic płciowych.
GENDER to ważny segment tożsamości płciowej kształtowany przez uczenie się, odgrywanie i powtarzanie zachowań osób tej samej płci. To atrybuty "kobiecości" i "męskości' ukształtowane w danej przestrzeni kultury. To wzory sposobu ubierania się, wzory zachowań - co wypada, czego nie wypada robić danej płci - etos płci (kobiety i mężczyzny). To oczekiwania rodzinne, społeczne takie jak założenie rodziny, prokreacja, wychowanie potomstwa (przedłużenie gatunku ludzkiego). Sprawowanie władzy - rodzicielskiej i publicznej, obowiązki i przywileje płciowe, potrzeby płci kulturowej - różne dla kobiet i mężczyzn - przy czym występuje wyraźny brak symetrii i dyskryminacja płci żeńskiej ukształtowana historycznie i kulturowo.
Geneza i uznanie tych wszystkich wzorców "kobiecości" i "męskości" ma charakter społeczno-kulturowy i podlega historycznym zmianom.
Gender studies głównie bada kwestie
- ontologii czyli sposobu istnienia i przejawiania się "kobiecości" i "męskości"
- naturalności i społeczno-kulturowej performatywności płci.
Pyta czy istniej tak zwana "istota" męskości i kobiecości ?
Bada socjalizację - kształcenie dzieci ze względu na płeć - różnice w wychowywaniu dziewczynek i chłopców oraz przygotowanie do określonych ról społecznych.
Gender antropoligicznoteoretyczny analizuje :
pozycje |
uznanie różnych przestrzeni w kulturze |
przyznanie aktywności społeczno-kulturowej |
|||
Natura - Kultura | Publicznej - Prywatnej | Twórczość/Produkcja | - Reprodukcja/Odtwarzanie | ||
role męskie/żeńskie | mężczyznom |
kobietom | mężczyznom | kobietom |
Feministycznie zorientowane badania genderowe opisują władzę i kontrolę mężczyzn nad kobietami - władzę ukształtowaną i utwierdzaną w danej kulturze przez system wartości, koncepcję poznania, kodeksy etyczne, prawne, podział pracy i wynagrodzenia za pracę. Badanie te ujawniają uprzedzenia światopoglądowe prowadzące do podporządkowania kobiety mężczyźnie i do lekceważenia jej doświadczenia życiowego. Uprzedzenia i wynikająca z nich dyskryminacja płci kobiecej kryją się w teoriach filozoficznych, modelach myślenia - np. w układzie list "cnót męskich i żeńskich", także w instytucjach społecznych, w procedurach prawnych oraz politycznych.
Patriarchalny wzorzec kultury nastawiony jest na umożliwienie pełnej realizacji mężczyzny w rożnych sferach aktywności życiowej, w modelu tym kobieta pełni zaledwie funkcję pomocniczą.
Przezwyciężenie tych ograniczeń w samorealizacji kobiety jest zadaniem ruchu feministycznego przyjmującego różne zadania w różnych fazach walki o równouprawnienie i zniesienie dyskryminacji ze względu na płeć. Od sufrażystek domagających się równych praw wyborczych i równego dostępu do edukacji na wyższych uczelniach, prawa do równych szans startu i kariery zawodowej, po feminizm queer - walki o prawo do jawności homoseksualizmu lesbijskiego, o prawo do legalności związków partnerskich itd.
Powrót do Wydarzenia 2016