Wycieczka do Ziębic

26 kwietnia, w ramach projektu „Ciekawi siebie i świata”, pojechaliśmy na wycieczkę do Ziębic.
Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Muzeum Domu Śląskiego, które mieści się w Ziębickim Ratuszu. Od przewodnika dowiedzieliśmy się, że istniejące od 1930 roku Muzeum jest jedynym w Polsce, które gromadzi tak wiele i tak różnorodnych przedmiotów stosowanych w gospodarstwie domowym.
W jednej z sal ekspozycyjnych mogliśmy obejrzeć różne przedmioty służące do smażenia, gotowania, pieczenia, bogate kolekcje naczyń miedzianych i mosiężnych, naczyń do palenia i parzenia kawy. Formy do wypieku, moździerze i młynki, często zaskakujących kształtów, a niektóre o trudnym dla nas do ustalenia, przeznaczeniu.
 W saloniku mieszczańskim mogliśmy podziwiać piękne meble w stylu biedermeier, nadzwyczajnej urody zestawy porcelany stołowej i bogato zdobione zestawy sztućców i srebra stołowego, zegary i różne bibeloty - wszystko to wzbudzało nieustający zachwyt zwiedzających.
Kolejną ekspozycję obejrzeliśmy w sali etnograficznej, gdzie zaprezentowano śląskie szafy ludowe z poprzednich dwóch wieków. Można też było zobaczyć urządzenia, które od wieków ułatwiały pranie, od kijanki poczynając na pralce elektrycznej zwanej „Franią”- kończąc.
Gabinet barokowy to ekspozycja prezentująca meble barokowe, biurka, sekretery, komody, kredensy bogato zdobione, intarsjowanie różnymi gatunkami srebra i inkrustowane kością słoniową.
W sypialni pani domu mogliśmy podziwiać wyposażenie sypialni wraz z pościelą, skrzynią posagową, oglądaliśmy szkatuły, przepiękne naczynia szklane i różne pamiątki rodzinne.
Następnie obejrzeliśmy największą w Europie kolekcję żelazek, z których najstarsze datowane jest na 1655 r. Zdziwienie i zachwyt zwiedzających wzbudziła ogromna różnorodność eksponatów, żelazka na duszę, spirytusowe, gazowe, na węgiel i elektryczne, w tym dwa porcelanowe służące do dekoracji lub prasownia delikatnych tkanin, po uprzednim nagrzaniu gorąca wodą.
Poza wymienionymi ekspozycjami obejrzeliśmy kolekcje broni, rzeźby, część dorobku malarskiego Josepha Langera i przedmioty z jego domu.
Poznaliśmy również historię miasta Ziębice i Księstwa Ziębickiego a po godzinnym zwiedzaniu, przeszliśmy do najstarszego zabytku Ziębic - Bazyliki Mniejszej pw św. Jerzego Męczennika. Dzięki naszym organizatorkom mieliśmy możliwość wejścia do Bazyliki i wysłuchania informacji o zabytku, jego walorach architektonicznych i bogatej historii świątyni o czym interesująco opowiadał ks. proboszcz tej Parafii, za co wyrażamy szczerą wdzięczność bo nie każdemu dana jest taka możliwość.
Dowiedzieliśmy się, cytując za portalem Informacyjnym Ziębic „Świątynię wzniesiono w 1. poł. XIII w., później była ona wielokrotnie rozbudowywana i przebudowywana. Ostatnia wielka przebudowa kościoła miała miejsce w 1900 r. Dziś to imponująca gotycka budowla i niezwykle rzadki przykład połączenia dwunawowej hali z trójnawową bazyliką w prezbiterium. Najstarszą częścią kościoła, pochodzącą jeszcze z XIII w., jest północna nawa hali (od strony kamiennej wieży) z pięknym późnoromańskim lub, jak uważają niektórzy badacze, wczesnogotyckim portalem, na wzór którego w 1900 r. wykonano bliźniaczy, prowadzący do nawy południowej. Prezbiterium od strony wschodniej powstało już w wieku XIV i XV, a najnowszą część kościoła stanowi jego wolnostojąca kamienna wieża z XV w. Boczne kaplice, mariacką i św. Jerzego, poświęcono patronom kościoła. W kaplicy mariackiej warto zwrócić uwagę na freski, ołtarze boczne średniowieczne i barokowe, kamienną ambonę z 1595 r. stanowiącą przykład najwyższego kunsztu rzeźbiarskiego tej epoki na Śląsku, epitafia mieszczan i okolicznej szlachty pochodzące głównie z XVI i początku XVII w., gotyckie sakramentarium, czy liczne figury, które powstawały od czasów średniowiecza, przez epokę baroku aż do początku XX w.” Bazylika Mniejsza ma status Zabytku Historii.
Kolejną atrakcją turystyczną była jedna z pięciu, zachowana brama miejska, która istnieje w takim kształcie od końca XV wieku, ze stylizowanym herbem Ziębic autorstwa artysty malarza Josepha Langera. Brama Paczkowska uważana jest za symbol Ziębic i zarazem najciekawszy zachowany fragment murów obronnych.
 Dzięki przewodniczce i jej talentom gawędziarskim mogliśmy nie tylko obejrzeć z zewnątrz fragmenty zachowanych murów obronnych, ale też od wewnątrz wyobrazić sobie jak bronili swojego miasta jego dawni mieszkańcy.
Zakończeniem naszej wędrówki po Ziębicach był spacer po Parku Miejskim i wspólne zdjęcie na tle figury Orła Piastowskiego mierzącego ok. 9 m wysokości i 12 m szerokości, jest to największa ceramiczna rzeźba w Europie. Monument ustawiono w 1971 r. na wzgórzu, z którego rozciąga się piękna panorama miasta i okolicy. U stóp posągu złożono ziemię z pól bitewnych i miejsc kaźni Polaków podczas II wojny światowej.
Spacer w parku zakończyliśmy pod wieżą ciśnień nazywaną „Zamkiem wodnym”, niektórzy z nas obejrzeli jeszcze figury dinozaurów i w ten sposób zakończyliśmy naszą bardzo atrakcyjną, pełną niezapomnianych wrażeń, wycieczkę.

Ala Kossowska

Powrót do Wydarzenia 2024

W galerii wykorzystano zdjęcia Państwa Szpalków (1-18) oraz W. Woźniaka (19-31).