DRESDEN VESPERS - koncert w Kościele Pokoju w Świdnicy
30 października 2024 r. pojechaliśmy na koncert muzyki barokowej do Kościoła Pokoju w Świdnicy.
Program:
- J.S. Bach Singet dem Herrn ein neues Lied – motet BWV 225
- J.D. Heinichen Dixit Dominus F-dur SeiH44; Confitebor G-dur SeiH32; Beatus vir Es-dur SeiH28; Laudate pueri F-dur SeiH84
- J.D. Heinichen Laudate Dominum F-dur SeiH83; Iste confessor g-moll SeiH58a; Magnificat B-dur SeiH93; Alma Redemptoris Mater Es-dur SeiH23
- J.D. Zelenka Da pacem Domine B-dur
Mieliśmy przyjemność usłyszeć pierwsze wykonanie na żywo programu z płyty „Dresdner Vespers” nagranej podczas pandemii Covid-19 wspólnie przez Ensemble Polyharmonique (berliński kameralny zespół wokalny) oraz Wrocławską Orkiestrę Barokową pod dyrekcją Jarosława Thiela. Usłyszeliśmy przede wszystkim utwory Johanna Davida Heinichena, niemieckiego kompozytora i teoretyka muzyki późnego baroku, który tworzył na dworze drezdeńskim, służąc Augustowi II Mocnemu. Koncert wzbogaciły również kompozycje dwóch innych barokowych mistrzów – Johanna Sebastiana Bacha oraz Jana Dismasa Zelenki. Wieczór rozpoczął utwór– Singet dem Herrn ein neues Lied (Śpiewaj Panu pieśń nową). Bach skomponował go około 1726 r.
Śpiewajcie Panu pieśń nową,
Na chwałę jego w zgromadzeniu wiernych!
Niech weseli się Izrael ze Stwórcy swego,
Dzieci Syjonu niech się radują z króla swego!
Niechaj w pląsach chwalą imię jego,
Niech grają mu na bębnie i na cytrze.
Twórczość Jana Dismasa Zelenki opisywana jest w taki soosób: barokowo kunsztowna, w niemieckim stylu precyzyjna, po słowiańsku melodyjna, a po włosku koncertująca. W katalogu jego dzieł przeważa katolicka muzyka religijna, do której należy również Da pacem Domine z 1740 roku wieńczące drugą część koncertu.
Kościół Pokoju jest miejscem magicznym i muzyka brzmi tam niepowtarzalnie inaczej niż w jakiejkolwiek sali koncertowej – mówi Jarosław Thiel, dyrektor artystyczny Wrocławskiej Orkiestry Barokowej. Już wchodząc do kościoła poczuliśmy się i my jakby w innym świecie. Słuchaliśmy muzyki, która powstała na początku XVIII wieku, kiedy to konflikty między wyznaniami były tylko tymczasowo uciszane i miały tendencję do zaostrzania się, kiedy tylko nadarzyła się ku temu okazja. Nagrane tu po raz pierwszy kompozycje odzwierciedlają nie tylko ich konstelacje muzyczne, historyczne i międzyludzkie, lecz także ówczesną sytuację wyznaniową i polityczną”, napisał Gerhard Poppe w booklecie dołączonym do płyty.
Mówiąc o muzyce barokowej trzeba powiedzieć, że ważna jest między innymi kompozycja i forma utworu. Służy to przede wszystkim realizacji celu, jaki w epoce baroku stawiany był tej dziedzinie. Muzyka zyskała do spełnienia misję, a stała się nią nauka. Dlatego łatwiej jest nam zrozumieć to, co śpiewali artyści:
„ Niech Panu nowa pieśń będzie od Was śpiewana",
„ Boże, uczyń nas braćmi, uczyń nas jednością w różnorodności".
Myślę, że i w dzisiejszych czasach, kiedy konfliktów na różnym tle nam nie brakuje taka muzyka i jej przesłanie jest bardzo aktualne. Na pewno uwzniośla i daje nadzieję.
Alicja Mikulska
Powrót do Wydarzenia 2024