Komedia  dell’arte i jej wpływ na teatr lalkowy  
(treść wykładu)

  Komedia dell’arte jako typ teatru zawodowego narodziła się we Włoszech w XVI w. Jako rodzaj teatru zawodowego dziedziczyła tematy i typy bohaterów z komedii antycznej, uprawianej przez starożytnych Greków (Arystofanes. Menander) oraz Rzymian (Plaut, Teren-cjusz). W trakcie wykładu zaprezentowano na podstawie obrazków i fragmentów audycji radiowej charakterystyczne dla tego teatru typy postaci, jak: Pantalone, Dottore, Arlekin, Capitano. Arlekin jako „zanni” (służący) miał scenicznych krewniaków w osobach m.in. Pulcinelii (Włochy) i Poliszynela (Francja). One też zostały  przejęte przez teatr lalkowy, który na ich wzór ukształtował narodowe typy bohaterów scenicznych, jak Punch (Anglia), don Cristobal (Hiszpania), Pietruszka (Rosja), Kasperle (Niemcy), Kašparek (Czechy) itd.  Słuchacze mieli okazję zapoznać się z utrwalonymi na płytach DVD fragmentami dwóch przedstawień, a mianowicie „Sługi dwóch panów”  wg Carla Goldoniego (w planie żywym) oraz Teatrino di Pulcinella Gianicolo (w planie lalkowym).

Ryszard Waksmund