Mity i baśnie jako tematy operowe

  Wątki mitologii greckiej znamy m.in. z tragedii antycznej, ale przenikały one również do dzieł operowych. W wieku XVI zrodził się pomysł rekonstrukcji dramatu antycznego wzbogaconego o warstwę muzyczną, której obecność sygnalizowały wystąpienia chóru. Najbliższe owej rekonstrukcji wydaje XX-wieczny „Król Edyp” Igora Strawińskiego, ale właściwa historia opery bierze początek od  XVII-wiecznej opery Monteverdiego „Orfeusz i Eurydyka”.

  Obecność baśni na tym gruncie zapoczątkował XVIII-wieczny „Czarodziejski flet” Mozarta, oparty na oryginalnym tekście Schikandera, ale do tradycyjnej bajki ludowej nawiąże m.in. Bela Bartok w operze „Zamek Sinobrodego” (wiek XX). W toku wykładu zaprezentowano fragmenty najwartościowszych inscenizacji, w tym z udziałem wybitnej reżyserki i scenografki amerykańskiej Julie Taymor.

RW