Wyjazd do Filharmonii Sudeckiej w Wałbrzychu

W dniu 18 października b.r.  wybraliśmy się do Filharmonii Sudeckiej w Wałbrzychu na koncert p.t. Przeboje srebrnego ekranu, który odbył się w ramach Dni Muzyki Filmowej. Podczas koncertu usłyszeliśmy muzykę filmową w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Sudeckiej pod batutą Bartosza Żurakowskiego, który też prowadził narrację tegoż koncertu. Wśród bogatych zasobów muzyki filmowej na ten wieczór zostały wybrane następujące utwory:
- na początek motyw główny z filmu p.t. Forrest Gump - muzyka Alana Silvestri;
- przekład (Henry Mancini) na orkiestrę symfoniczną elektronicznej muzyki Vangelisa z filmu Rydwany ognia (Oskar za muzykę);
- motyw Taniec Eleny Michała Lorenca z filmu p.t. Bandyta;
- muzyka Johna Corigliano z filmu o charakterze sensacyjno-obyczajowym p.t. Purpurowe skrzypce (Oskar za muzykę), którą wraz z orkiestrą zagrała skrzypaczka Magdalena Ksiądzyna. Muzyka mroczna, jak przystało na gatunek filmu, zawierająca elementy grozy, ale i głębokiego smutku, nostalgii, rozpaczy oraz pięknego brzmienia skrzypiec. Ten właśnie utwór zrobił na mnie największe wrażenie.
- Po tym trudnym utworze chwila na tango Wojciecha Kilara z filmu p.t. Zazdrość i medycyna.
- Kolejna wirtuozeria skrzypiec w wykonaniu Magdaleny Ksiądzyny to trzy fragmenty muzyki Johna Williams'a z filmu p.t. Lista Schindlera (Oskar za muzykę): Wspomnienia, Kraków i motyw główny.
- I na zakończenie pierwszej części koncertu muzyka z filmu p.t. Apollo 13 Jamesa Horne'a.
W części drugiej wysłuchaliśmy:
- muzykę Johna Powella z filmu p.t. Wyprawa do Nibylandii;
- muzykę Johna Williams'a z filmu p.t. Jurajski park;
- muzykę Johna Powella z filmu p.t. Jak wytresować smoka;
- muzykę Wojciecha Kilara - fragment suity Kwiaty Florencji z filmu p.t. Portret damy;
- Mazur w kompozycji Wojciecha Kilarea z ekranizacji Zemsty;
- i na zakończenia motyw przewodni z filmu p.t. Powrót do przyszłości Alana Silvestri.
Słuchanie muzyki filmowej bez obrazu, do tego w wykonaniu orkiestry symfonicznej, to jak odkrywanie filmu na nowo. Muzyka jest częścią filmu, towarzyszy mu budując jego nastrój, jednak często jest przez obraz spychana na drugi plan. Dlatego pomysł na przedstawienie filmowej muzy w Dniach Muzyki Filmowej uważam za trafiony w dziesiątkę (X).

 B.L.

 

 Powrót do Wydarzenia 2019