Blue Flower

Dbam o moje serce

   „Czego oczy nie widzą, tego sercu nie żal”,  „Nikt nie odgadnie co jest w sercu na dnie” to polskie przysłowia o sercu. Poetka i  dramatopisarka  Maria Jasnorzewska Pawlikowska tak wypowiedziała się o tym jednym z najważniejszych organów naszego ciała. „A jeśli serce jest tylko mięśniem, cóż po urodzie wszechrzeczy”. Jak jest naprawdę czy serce wygląda jak serce? Czy ma kształt i kolor taki jak gadżety walentynkowe, pierniczki czy malowanki dziecięce na laurkach dla rodziców czy dziadków? A jeśli nie to czy byłoby po prostu smutniej?
    Przez wielu serce uznawane jest za najważniejszą część naszego ciała. Ironią jest więc fakt, że stosunkowo najłatwiej je zranić. Zwykle nie trzeba do tego ostrych przedmiotów ani szczególnie wielkiej siły. Wystarczy jedynie kilka cierpkich wypowiedzianych w gniewie słów. Niestety zranione serce leczy się niezwykle wolno i z dużymi komplikacjami.
    Pani Anna Dąbrowska i Pan Mateusz Wołek  lekarze rodzinni z Wrocławia 28 listopada gościli na wykładzie w DOK i przybliżyli nam temat: jak należy dbać o swoje serce. Uważają, że nie może być to wyłącznie leczenie kardiologiczne ale powinno dotyczyć całego człowieka. Serce jest niezbędną do życia pompą tłoczącą krew, skonstruowaną tak że możliwe jest przepompowanie około  6 litrów krwi na minutę, co daje 7 tysięcy litrów krwi w ciągu doby. W ciągu dnia  kurczy się 100 tysięcy razy. Budowa serca umożliwia zaopatrywanie w krew około się 75 bilionów komórek. Wykonuje więc morderczą pracę.  U dorosłego mężczyzny waży 320g. a u kobiety ok. 270g. (ale to nie argument, że mniej kocha).
   Posiada :
- dwie komory: prawa komora pompuje krew do płuc – natlenianie krwi, lewa komora pompuje krew do pozostałych narządów – dowozi tlen i składniki odżywcze.
- cztery zastawki serca, które pełnią funkcję zaworów, wymuszających ruch krwi w jednym kierunku.
   Czynniki, które mają wpływ na zdrowie nasze a w tym na zdrowie naszego serca możemy podzielić na dwie grupy:
- niemodyfikowalne czyli takie, na które nie mamy wpływu, np. wiek, płeć, czynniki genetyczne,
- modyfikowalne czyli takie, które mogą być ograniczone pod wpływem prawidłowego stylu życia lub stosowania leków.
  Kontrolujmy więc: ciśnienie tętnicze, stężenie cholesterolu, poziom cukru we krwi, wagę swojego ciała. Zrezygnujmy z nałogów i rozładowujmy stres. Naszą ulubioną aktywnością  powinien być ruch na świeżym powietrzu a ślinka niech nam leci na zdrową żywność, warzywa i owoce. Możemy się posłużyć piramidką zdrowego żywienia i aktywności fizycznej, którą łatwo znaleźć w opracowaniach o dobrym stylu życia.
   Proponuję przypiąć ją magnesami do lodówki,  jest to fajny sposób aby zerknąć i postanowić, dziś warzywa duszone i bez schabowego, polane surowym olejem.
   Miażdżyca  tętnic to jeden z największych wrogów naszego zdrowia, jest to przewlekły proces zapalny tętnic, w przebiegu którego pojawiają się blaszki miażdżycowe. W ścianie tętnic gromadzi się cholesterol a także złogi wapnia oraz kolagen. Ich obecność powoduje zmniejszenie przepływów  w naczyniu tętniczym  natomiast jej pęknięcie może oznaczać całkowite zablokowanie przepływu krwi, w konsekwencji doprowadzając do ostrego niedokrwienia narządu, który jest przez daną tętnicę unaczyniony. Taka zwężona tętnica nie zaopatruje już naszego ciała w tlen. Pojawia się ból w klatce piersiowej a gdy choroba dotyczy nóg, ból w trakcie chodzenia.
   Pamiętajmy, że jest to choroba ogólnoustrojowa i może dotyczyć różnych obszarów naszego ciała. Więc tak naprawdę nie ma żartów, jesteś tym co jesz. Poprzez tętnice dostarczane są naszemu organizmowi odpowiednie i w odpowiednich ilościach składniki odżywcze potrzebne do funkcjonowania organizmu, a więc tych które pełnią rolę:
- energetyczną (głównie, węglowodany, tłuszcze),
- budulcową (białko, składniki mineralne, kwasy tłuszczowe)
-  regulującą (witaminy, składniki mineralne).
   Spożywanie różnorodnych produktów i we właściwych proporcjach pozwala na zbilansowanie diety. Przestrzeganie tych zaleceń wpłynie na nasze samopoczucie, będziemy się czuć zdrowsi, sprawniejsi i bardziej atrakcyjni.
    Pamiętajmy o uśmiechu do znajomych, starajmy się nie ranić słowami,  serce wprawdzie nie jest takie piękne jak na popularnych rysunkach i wystawach sklepowych przed 14 lutego  ale jakie ważne, jakie pracowite i bez niego nie da się żyć. Dbajmy o nasze serce.

  Irena Kowal

 

Powrót  do Wydarzenia 2019 II półrocze