Blue Flower

Jak oszukać apetyt i nie zajadać stresów. Te i inne zagadki naszego mózgu

18 marca odbyło się cotygodniowe spotkanie  TOZD tym razem na temat: "Jak oszukać apetyt i nie zajadać stresu? Te i inne zagadki ludzkiego mózgu" - wykład połączony z prezentacją przeprowadziła dr Anna Gruźlewska.
    Prowadząca rozpoczęła swój wykład od omówienia budowy mózgu, a szczególnie międzymózgowia, które odpowiada za nasze emocje. Wskazała na ważna rolę jaką pełni w organizmie przysadka mózgowa. Omówiła zjawisko stresu jako nieodłącznego elementu ludzkiej egzystencji. Wskazała na dwa rodzaje stresu; korzystny, który mobilizuje do działania oraz ten niekorzystny, długotrwały i przewlekły, który wyczerpuje organizm i może prowadzić do depresji. Depresji dotykającej ludzi w różnym wieku i stanowiącej poważne zagrożenie dzisiejszych czasów. Typowe jej objawy to uczucie zmęczenia, złość i agresja, stany lękowe, bóle głowy, migreny, niepokój wewnętrzny, ogólne obniżenie nastroju, mogą pojawiać się też dolegliwości żołądkowe.
    Częstym zjawiskiem jest "zajadanie" stresu, jemy po to, aby sprawić sobie przyjemność i odczuć ulgę psychiczną, nie z odczucia głodu fizycznego. Organizm reaguje magazynując tkankę tłuszczową, a często współwystępująca bezczynność i brak ruchu sprzyjają otyłości, co wzmaga poczucie niezadowolenia z siebie i poza chwilową przyjemnością, utrwala stany depresyjne.
    Prelegentka wskazała na sposoby poradzenia sobie z tym problemem. Za najważniejsze uznała nauczenie się jak poradzić sobie z sytuacją i niechcianymi emocjami. Dobrze jest zdać sobie z nich sprawę i podjąć próby,aby coś z tym robić. Można np.: napisać list do siebie lub porozmawiać o problemach z kimś zaufanym. Zmienić sytuację poprzez  rozwiązanie problemów lub zminimalizowanie ich. Warto znaleźć sobie nowe rodzaje aktywności zarówno fizycznej jak i umysłowej.        
Takie aktywności jak taniec,pływanie,biegi,spacery pozwalają odwrócić uwagę od problemów.
Aktywność fizyczna wyzwala hormony szczęścia.Ważne jest budowanie i umacnianie dobrych relacji z innymi ludźmi,pozytywne myślenie,wsparcie społeczne,nabywanie nowej wiedzy i umiejętności wszystkie te czynniki tworzą korzystną sytuację emocjonalną i sprzyjają psychicznej odporności.
    "Lekarstwo na stres mamy we własnych organizmach trzeba się tylko do niego dokopać" - tak prelegentka zakończyła swój niezwykle interesujący, wysłuchany z dużym zainteresowaniem licznie zgromadzonych słuchaczy - wykład. Na zakończenie spotkania prezes Towarzystwa Halina Pezowicz w imieniu Zarządu i własnym złożyła życzenia świąteczne dzieląc się symbolicznie tradycyjnym jajkiem, tym razem czekoladowym.

Alicja Kossowska

Powrót do Wydarzenia 2016